Ga naar hoofdinhoud

De meerderheid van de mensen met kanker is bereid gebruik te maken van digitale middelen in de zorg. Het gaat dan om mogelijkheden zoals beeldbellen, e-consult en/of kankerspecifieke gezondheidsapps. Maar deze digitale middelen worden in de kankerzorg nog maar beperkt gebruikt.

Dit blijkt uit de peiling ‘Digitaal contact met je arts over kanker, wat vind jij?’ van NFK en kankerpatiëntenorganisaties, waaronder Living With Hope. Aan dit onderzoek deden 4.196 mensen met kanker mee.

Beeldbellen goed alternatief voor bepaalde ziekenhuisafspraken

Volgens 62% van de respondenten is beeldbellen als vervanger van een ziekenhuisbezoek een (enigszins) goed idee. Maar, slechts 9% heeft er in de afgelopen drie jaren gebruik van gemaakt. De respondenten vinden beeldbellen persoonlijker dan normaal bellen en ten opzichte van een bezoek aan het ziekenhuis scheelt het tijd, kosten en energie.

Maar niet alle consulten lijken zich te lenen voor beeldbellen. Zo wordt beeldbellen niet als directe vervanging gezien van een intakegesprek of gesprek over behandelopties. Ook niet als fysieke controle nodig is. Beeldbellen kan wel worden ingezet voor tussentijdse uitslag- of (na)controlegesprekken. Echter, voor een deel van de mensen gaat er niets boven fysiek contact in de zorg, ongeacht het type afspraak.

E-consult nog weinig gebruikt, wel gewaardeerd

Kijkend naar de e-consultoptie in het patiëntenportaal dat door het ziekenhuis wordt aangeboden, vertelt de peiling dat kankerpatiënten er nog maar weinig gebruik van maken (22%). De voornaamste reden is dat men niet weet dat het kan (33%). Van de respondenten zonder ervaring met het e-consult geeft 25% aan hier wel interesse in te hebben. De respondenten mét ervaring beoordelen het e-consult positief met een 7,9.

“Soms zit je met een simpele vraag waar je de arts over wilt consulteren zonder direct fysiek belasting uit te oefenen op het spreekuur”, aldus een respondent.

Patiënt is bereid gezondheidsinformatie via app of wearable te delen

Gezondheidsapps op een smartphone of tablet worden door ruim vier op de tien (42%) van de respondenten gebruikt. Dit betreft vooral algemene gezondheidsapps. Slechts 7% van de respondenten gebruikt kankerspecifieke apps. Deze meten hoe het fysiek en emotioneel met iemand gaat of geven inzicht in bijwerkingen van de behandeling. De mensen die zo’n app gebruiken zijn positief (7,5).

Op de vraag of men bereid is om kankerspecifieke informatie via apps te delen met het ziekenhuis antwoordt 70% positief. De meeste mensen willen dit om aan de arts te laten weten hoe het lichamelijk gaat (86%). Ook de bijwerkingen van behandelingen (74%) en de geestelijke gesteldheid (62%) worden genoemd.

Een groot deel van de respondenten (72%) is bekend met ‘wearables’, zoals een digitaal horloge of armband. En 26% maakt hier ook gebruik van om de gezondheid bij te houden. Bijna 6 op de 10 is bereid om kankerspecifieke informatie via een wearable te delen met het ziekenhuis als ze die kans krijgen. Respondenten die aangeven apps en wearables liever niet te gebruiken, hebben met name zorgen over privacy en veiligheid, en zij vinden het te onpersoonlijk.

Digitaal contact, maar maatwerk is belangrijk

Conclusie NFK: “We zien zeker mogelijkheden om met de inzet van digitale middelen de zorg tijdens het intensieve behandeltraject beter en patiëntvriendelijker te maken. Hierbij is het uiteraard wel belangrijk dat privacy en goed gebruik van data zijn geborgd. Digitaal contact is welkom als je te ziek of te moe bent voor een bezoek aan het ziekenhuis, ook kan het veel tijd en geld besparen. We zouden graag zien dat de optie voor digitaal contact door ziekenhuizen wordt aangeboden, zodat patiënten die willen, er gebruik van kunnen maken. Maatwerk is wel een belangrijke voorwaarde, want een deel van de patiënten wil niet via de digitale weg contact. En uiteraard blijven voor de meeste patiënten regelmatige fysieke controles noodzakelijk.”

Back To Top