Ga naar hoofdinhoud

Wat is een second opinion?

‘Second opinion’ betekent letterlijk: tweede mening. Een andere arts geeft zijn oordeel of advies over de diagnose of behandeling. Je mag ervan uitgaan dat je goede hulp en adviezen krijgt. Daarom hoef je ook beslist niet voor iedere behandeling een tweede mening te vragen. Dat doe je pas, wanneer je voor een beslissing staat met ingrijpende gevolgen of wanneer je ernstige twijfels hebt over een diagnose of behandeling.

Een second opinion aanvragen

Diegene die de second opinion geeft, neemt de behandeling niet over. Het is daarom verstandig dat je het verzoek eerst met jouw eigen arts bespreekt. Hij blijft jouw hoofdbehandelaar. Bovendien moet hij meestal een kopie van jouw dossier naar de tweede arts sturen.

Het kan lastig zijn om jouw behandelaar te vertellen dat je een tweede mening wilt. Maar bedenk dat zo’n gesprek voor artsen heel gewoon is en de arts zal hier over het algemeen zonder problemen aan meewerken. Beschouw het vragen van een tweede mening daarom niet als een negatieve daad. Zie het als een vorm van ondersteuning om jouw eigen besluit te kunnen nemen. Het maakt je bewust van de mogelijkheid ‘nee’ te zeggen tegen een bepaalde behandeling en voor een andere methode te kiezen. Het gaat tenslotte om jouw eigen leven!

Hulpverleners en zorgverzekeraars zijn prima op de hoogte van jouw rechten als patiënt. In de meeste gevallen vergoedt de zorgverzekeraar een second opinion, maar bij veel verzekeraars zit deze vergoeding in de aanvullende pakketten. Goed om dat vooraf te controleren.

Hoe verloopt een second opinion?

Jouw eigen behandelaar, jouw huisarts of Living With Hope kan je helpen bij het vinden van iemand die een tweede mening wil geven. Zorg ervoor dat je gegevens en uitslagen op tijd op het bureau liggen van de arts die je als tweede raadpleegt. Je kunt je huidige behandelend arts vragen de documenten door te sturen. Je kunt ze ook zelf meenemen. Bedenk wel dat bij een second opinion soms onderzoeken opnieuw worden uitgevoerd of andere onderzoeken worden aangevraagd. Ga van tevoren bij jezelf na welke aanvullende informatie je wilt krijgen en wat je vraag is aan de arts aan wie je de tweede beoordeling vraagt. Soms neemt de tweede arts contact op met jouw eigen behandelaar voor aanvullende informatie.

Twee deskundigen, twee meningen: wat nu?

Als je een tweede mening vraagt, krijg je die ook. Daarvan moet je je bewust zijn. Want wat doe je als beide artsen een ander advies geven? Welk advies volg je dan op? Bij het nemen van die beslissing kunnen de volgende vragen helpen:

  • Hoeveel pijn en ongemak geeft de behandeling?
  • Wat is er bekend over de kans van slagen en de risico’s op complicaties?
  • Is er veel ervaring met de behandeling?
  • Worden de nieuwste technieken gebruikt?
  • Is er goede begeleiding vanuit de behandelaar en het ziekenhuis?
  • Staat de behandelaar open voor vragen?
  • Heb je vertrouwen in de behandelaar?
  • Wat zijn de voordelen van de behandeling?
  • Wat zijn de nadelen van de behandeling?
  • Vergoedt jouw zorgverzekeraar de behandeling?

Vergoeding van een second opinion

Je hebt altijd het recht om een andere deskundige om advies te vragen. Maar let op: veel zorgverzekeraars vergoeden een second opinion alleen als jouw behandelend arts je doorverwijst naar een collega. Als je zelf een second opinion regelt, is het mogelijk dat jouw zorgverzekeraar niet alles vergoedt. Informeer altijd bij je zorgverzekeraar hoe het precies zit.

Meer over een second opinion lees je in de brochure ‘Een tweede mening – second opinion’.

Back To Top